niedziela, 8 stycznia 2012

Poncho w kolorze amarantowym

Wykonanie na podstawie wzoru z Dropsa. Jednakże z uwagi na fakt, że nie posiadałam wspomnianej w schemacie włóczki, ilość oczek na wykonanie golfu (w mojej wersji także dłuższego niż zalecany w schemacie) dobrałam według własnych potrzeb.
 

 
ABY WYKONAĆ TAKIE PONCHO MUSISZ UMIEĆ PRZERABIAĆ OCZKA PRAWE, OCZKA LEWE, TWORZYĆ NARZUTY, DODAWAĆ OCZKA (np. tworzyć z jednego oczka dwa oczka poprzez przerabianie przez przednią i tylną pętelkę, czyli inaczej w jednym oczku oczko normalne i przekręcone).

I tak wyszłam od narzucenia 78 oczek (78 dzieli się ładnie na 6 (2*3 oczka dla ściągacza) - tym sposobem wyjdzie ładny ściągacz w okrążeniach.

WZÓR mojego poncha - rozmiar na oko podaję 40-42
Na początek pracujemy w okrążeniach na zestawie drutów do skarpet, narzucamy na druty 3mm - 78 oczek (rozkładamy je mniej więcej po równo na 4 drutach), łączymy robotę, zaznaczamy markerem (u mnie za marker robi skręcone z drucika kółeczko) początek robótki i przerabiamy ściągaczem P3/L3. Ściągacz tworzący nasz golf robimy tak długi jak nam odpowiada. Mój ma 18cm. Po ok. 15 cm przeszłam na druty 3.5mm dalej kontynuując ściągaczem - rozszerzyło to trochę moją robotę w tym miejscu i przeszłam na drut okrągły. 
Następnie zrobiłam rundę oczek P, jednocześnie w równych odstępach dodając ogółem 38 oczek - liczba oczek na drucie 116.
W tym momencie umieszczamy 3 dodatkowe markery w robótce - M1 przed pierwszym oczkiem (zostawiamy jeśli już wcześniej był tam umieszczony), M2 - po 20 oczku, M3 - po 58 oczku, M4 - po 78 oczku. Czyli między markerami mamy 20-38-20-38 oczek. Zacznij przerabiać według wzoru na szeroki splot pończoszniczy, pamiętając by w każdym 4tym okrążeniu dodawać oczka. Przerabiamy tym wzorem 11 razy, łatwo sprawdzić licząc ilość charakterystycznych brzuszków w robótce powstałych z oczek L.Kończymy dowolnie zamykając oczka - ja zrobiłam jeszcze dodatkowo 3 okrążenia oczek P, a potem zastosowałam na tych samych drutach rozciągnięty ściągacz czyli 3P/3L (dodając gdzieś po drodze oczko dla wyrównania wzoru), przerobiłam tak 3 okrążenia. Zakończyłam zamykając oczka prawe nad prawymi, lewe nad lewymi.Wystające nitki pochowałam w gotowej dzianinie.

Wzór na szeroki splot pończoszniczy w okrążeniach
*4 RUNDY P, 4 RUNDY L* powtarzaj od * do *

W co czwartej rundzie zwiększaj po 1 oczku po obu stronach markera według zasady (daje to 8 dodatkowych oczek w rundzie) - dodawanie oczek zacznij w momencie gdy zostanie jedno oczko do markera - 1 NARZUT, 2 P (POMIĘDZY TYMI OCZKAMI BĘDZIE MARKER, PRZEŁÓŻ GO NA PRAWY DRUT), 1 NARZUT. W kolejnym rzędzie narzuty przerabiamy przez tylną pętelkę (czyli jak oczko prawe przekręcone) aby nie było dziurki w robótce.

Oznaczenia
P - oczko (oczka) prawe
L - oczko (oczka) lewe
N - narzut na prawo

Do poncha dorobiłam na szydełku pasujący kwiatek i przyszyłam na przedniej stronie, aby łatwiej mi było rozpoznać, gdzie jest przód mojego poncha:)


UWAGI!!! Czyli co Wam będzie potrzebne

Materiały - 4 motki włóczki Elian Klassik kolor amarantowy 100% akryl, 50g - 120m (koszt 1 motka - 3,80gr) - zużyłam tak właściwie tylko kilka metrów z ostatniego motka, jeśli wasz golf będzie krótszy to 3 motki wystarczą.
Druty - pończosznicze 3 mm, drut okrągły 3.5 mm
4 markery - można zrobić samodzielnie, ja swoje zrobiłam z takich drucików w białej/kolorowej osłonce dołączonych czasem do zamykania torebek foliowych, skręciłam je w kółeczka.
Szydełko do ratowania zgubionych oczek i ewent. agrafka.
Igła dziewiarska z dużym oczkiem do chowania końcówek nitki - można też użyć w tym celu szydełka, co ja robię, bo nie mam takiej odpowiedniej igły.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz